Ziņas

Būt par Montessori pedagogu vai kļūt par Montessori asistentu

19.05.2018
Būt par Montessori pedagogu vai kļūt par Montessori asistentu

Saskaņā ar AMI Montessori skolas standartu klasē parasti strādā viens vadošais Montessori skolotājs un vairāki Montessori palīgi jeb asistents. Bieži vien, lai radītu daudzvalodu vidi, skolotājs un asistenti runā klasē dažādās valodās.

Skolotāja un asistenta prasmes, uzdevumi un pienākumi ir ļoti atšķirīgi un papildina viens otru, bērnu audzināšanas un attīstības procesā Maria Montessori sistēmā.


AMI Montessori pedagogs

AMI Montessori Pedagogs rada cieņas, miera un uzticības atmosfēru klasē. Izmantojot zināšanas par Dr. Marijas Montesori metodi, skolotājs novēro bērnus un nosaka viņu attīstības vajadzības, katram bērnam atklājot viņam svarīgu darbību, novedot pie koncentrēšanās un visefektīvākās attīstības.

Montessori skolotājs klases telpā nav uzmanības centrā. Tās uzdevums ir sagatavot un organizēt mācību materiālus, lai apmierinātu bērnu vajadzības un intereses. Uzmanības centrā ir bērnu mācīšanās, nevis mācīšana skolotājiem.

“Skolotājam, kad viņš sāk strādāt Montessori klasē, jāuzskata, ka bērns izpaudīsies darbā (apzināta darbība). Viņai ir jāatbrīvojas no visām iecerētajām idejām par bērnu attīstības līmeņiem. Daudzi dažādu veidu bērni ... viņam nevajadzētu traucēt ... Skolotājam vajadzētu ticēt, ka šis bērns pirms viņas parādīs viņas īsto dabu, kad viņa atradīs tādu darbību, kas viņu piesaista. Tātad, ko viņai vajadzētu meklēt? Šis bērns sāks koncentrēties.”

Marija Montessori, Absorbējošs prāts

Darbojoties kā ceļvedis, Montesori pedagogs izveido labi sagatavotu Montessori vidi un mācīšanās un zinātkāra atmosfēru, kas paredzēta bērnu pāriešanai no vienas aktivitātes un līmeņa uz otru. Montessori skolotājs bieži atkāpjas, kamēr bērni strādā, ļaujot viņiem mācīties no atklājumiem un izdarīt savus secinājumus. Montesori skolotājs jautā viņiem, kā atrisināt problēmu, nevis dot bērniem atbildes uz jautājumiem, aktīvi iesaistīt bērnus mācību procesā un uzlabot viņu kritiskās domāšanas prasmes. Vairumā gadījumu bērni mācās tieši no vides un citiem bērniem, nevis skolotājiem.

Dr Montessori uzskatīja, ka skolotājam jākoncentrējas uz bērna personību, nevis ikdienas stundu plāniem. Lai gan Montessori skolotājs ikdienas nodarbības plāno katram bērnam, viņai jārūpējas par izmaiņām bērna interesēs, progresā, garastāvoklī un uzvedībā.

Mācību priekšmeti ir savstarpēji saistīti, un Montessori skolotājam svarīgi viegli orientēties vēstures, mākslas, mūzikas, matemātikas, astronomijas, botānikas, zooloģijas, ķīmijas, fiziskās ģeogrāfijas, valodas, fizikas, ģeometrijas un praktiskās dzīves izpratni. Montessori skolotājs ir apmācīts sniegt stundas individuāli vai nelielai grupai un dot mazāk laiku grupu darbam. Šīs stundas ir īsas un precīzas, tās ir izstrādātas, lai intrigētu bērnu prātus, lai viņi atgrieztos, lai uzzinātu vairāk par sevi. Montesori nodarbības koncentrējas uz vispilnīgāko informāciju, kas bērniem ir jādara darbā: materiālu nosaukums, kur tos var atrast klasē un plauktā, kā izmantot materiālus un ko darīt ar viņiem.

“Montessori vienmēr uzstāj, ka skolotājam jābūt "dinamiskai" saiknei. Tam nepieciešams vairākas atšķirīgas īpašības - zināšanas, pacietība, novērošana, spēja identificēt pārmaiņas, takts, pieredze, līdzjūtība un visupirms labdarība. Zinātne par to, kā būt Montessori skolotājam, ir iepriekš zināt sagatavotās vides vispārējo funkciju, katra materiāla raksturu un mērķi, kā arī vecumu, uz kuru katrs materiāls atbilst.”

“Mācīšanās būt skolotājam ir zināt, kā un kad katrai konkrētajai bērna vai bērnu grupai dot konkrētu stundu”

Stendings, «Marijas Montessori dzīve un darbs»


Ann Burke Neuber, "Mācību veids" (1973), Montesori skolotāja īpašajā lomā uzsvēra šādus elementus:

• Skolotāji Montessori ir dinamisks savienojums starp bērniem un sagatavoto vidi.

• Viņi sistemātiski vēro bērnus klasē un izprot viņu vajadzības.

• Viņi pastāvīgi eksperimentē, mainās vide, lai atbilstu viņu uzskatiem par katra bērna vajadzībām un interesēm, un objektīvi atzīmētu rezultātu.

• Viņi sagatavo vidi, kas paredzēta, lai veicinātu bērnu neatkarību un spēju brīvi izvēlēties darbavietas, ko viņi uzskata par pievilcīgiem, izvēlieties pasākumus, kas piesaistīs viņu intereses, un uzturēsiet vidi lieliskā stāvoklī, pievienojot to un noņemot materiālus pēc nepieciešamības.

• Viņi katru dienu rūpīgi novērtē savu darba efektivitāti un vides nokārtojumu.

• Viņi vēro un novērtē katra bērna individuālo progresu.

• Viņi ciena un aizsargā bērnu neatkarību. Viņiem ir jāzina, kad jāiejaucas un jānosaka ierobežojumi vai jāsniedz palīdzība, un, ja bērna interesēs ir atgriezties un neiesaistīties.

• Viņi atbalsta, piedāvā siltumu, drošību, stabilitāti un neparedzētu uzņemšanu katram bērnam.

• Viņi sekmē saziņu starp bērniem un palīdz bērniem iemācīties izteikt savas domas pieaugušajiem.

• Viņi interpretē bērnu progresu un viņu darbu klasē vecākiem, skolas personālam un sabiedrībai.

• Viņi sniedz skaidras, interesantas un atbilstošas nodarbības bērniem. Viņi cenšas ieinteresēt bērnu un koncentrēties uz nodarbībām un aktivitātēm vidē.

• Viņi rada ar savu piemēru vēlamo uzvedību bērniem, ievērojot klases pamatnoteikumus, demonstrējot mieru, konsekvenci, žēlastību un pieklājību un apliecinot cieņu katram bērnam.

• Viņi ir miera pedagogi, kuri pastāvīgi strādā, lai mācītu pieklājīgu uzvedību un konfliktus.

• Tie ir diagnostikas speciālisti, kuri var izprast izaugsmes, attīstības un uzvedības modeļus, lai labāk izprastu bērnus un veiktu nepieciešamos referātus un ieteikumus vecākiem.



AMI Montessori Asistents

AMI asistents ir galvenais palīgs, viņš padara klases darbu veiksmīgāku un organizētu. Asistents ir arī uzvedības modelis miera un kārtības saglabāšanai klasē. Montessori filozofijas zināšanas, izpratne un pielietošana ikdienas darbībās ir būtiska klases atmosfērā un visas metodes darbam.

AMI Montessori asistenta galvenās prasmes un pienākumi:

- Cienīt katra bērna personību

- Zināt Montessori klases darba principus. Izprot nepārtrauktā trīs stundu darba cikla nozīmi.

- Saprast, ka darba laikā bērns nevar tikt pārtraukts un parāda to ar savu piemēru.

- Saprast, ka pieaugušais ir bērnu uzvedības modelis. Tādējādi izprast savas darbības un manieru nozīmi.

- Palīdz konfliktu atrisināšanai to rašanās gadījumos.

- Sadarbība un komunikācija ar skolotāju ir svarīga visa klases darbam.

- No rīta sveic bērnus un vecākus.

- Sagatavo uzkodas un ēdienu gatavošanas zonai.

- Palīdz vadošajam skolotājam lielā darba cikla laikā, vadot bērnus izvēlēties savas darbības vai palīdzēt bērnam, kam tas ir vajadzīgs.

- Kopā ar skolotāju katru rītu sagatavo vidi (klasi). Aizpilda vidi ar palīgmateriāliem.

- Saglabāt kārtību un vides tīrību katru dienu.

- Lai palīdzētu skolotājam sagatavoties, uzturēt, sakārtot materiālus klasē gada sākumā, gada vidū un beigās.

- Pavadīt bērnus pastaigā

- Palīdz bērniem strādāt sadarbībā, cieņas, izpratnes un aprūpes atmosferā.

- Sadarboties ar skolotāju, lai pilnībā izprastu un īstenotu Montessori filozofiju, izprastu klases mērķus.

- Bērnu vērošana un veikt piezīmes par bērnu darbību.